Pedagogické principy naší školy

Základem našich pedagogických principů je vytvořit učební atmosféru, ve které jsou akce a experiment to nejdůležitější. Snažíme se dát prostor otevřenosti, uvolněnosti a vzájemné interakci plné respektu a individuální podpory.

Je pro nás obzvláště důležité, aby si žáci prostřednictvím dvojjazyčného a vícejazyčného vzdělávání a výchovy mohli rozvinout porozumění pro jazykovou a kulturní rozmanitost, tak aby se v budoucnu mohli svobodně a empaticky pohybovat v moderní společnosti, a to se snažíme prosadit a dosáhnout otevřeným a komunikativním přístupem. K tomu patří i to, že žáci ovládají dva jazyky, a tak může probíhat nepřetržitý proces učení se čtení a psaní ve dvou jazycích. Osvojení bilingvismu ve věku žáka základní školy je rovněž vnímáno jako pozdější klíčová kompetence pro další jazykové vzdělávání.

Imerze

Výuka probíhá rovnoměrně v češtině a němčině. Výukové jazyky, čeština a němčina, se obměňují týdně v dopoledních a odpoledních blocích, přičemž každý jazyk je přidělen jednomu učiteli. Tímto způsobem lze každý jazyk zprostředkovat holisticky, to znamená, že se stává prostředkem s jiným cílem, než je jazykový obsah. Žáci tak zažívají oba jazyky jako rovnocenné vyučovací jazyky ve všech předmětech, jako je hudba, matematika, všeobecné nauky atd.

Principem imerze neboli jazykové lázně je nabídnout žákům delší časový úsek v každém jazyce, tak aby měli možnost si na jazyk „zvyknout“, zapojit se a aktivně si druhý jazyk osvojit. To umožňuje výuku, ve které se vyučovaná látka upevňuje rozmanitým způsobem pomocí vyzkoušení, procvičení a hraní, což je důležité zejména pro děti s malou znalostí německého nebo naopak českého jazyka.

Imerzní výuka umožňuje dětem na jedné straně dále se rozvíjet v jejich prvním jazyce a na druhé straně se ponořit do téměř každodenních jazykových situací v jazyce druhém. Díky této metodě postupného používání vyučovacích jazyků dochází k pozitivním zkušenostem se sociální interakcí v obou jazycích.

Stěžejní body

Důležité je čtení a čtenářský koutek.

Několik studií prokázalo, že čtenářská a jazyková kompetence spolu úzce souvisejí. Čtenářské dovednosti podporují kreativitu, probouzejí zvědavost a podporují dětskou představivost. Čtení a hlasité předčítání je pro děti také způsobem verbalizace jednotlivých, často abstraktních myšlenek. Pravidelná a různorodá setkání s četbou, jako jsou prezentace knih, čtení ve dvojicích a autorská čtení, vybízejí ke kritické reflexi a dalšímu přemýšlení a připravují děti na to, aby se v kolektivu chovaly nezávisle a sebevědomě a s jistotou.

V druhé řadě je kladen důraz na tvůrčí umění. Patří sem sport, hudba, výtvarné umění, ale také divadlo a umění nových technologií. „Umělecká díla“ mají schopnost diváka znovu a znovu překvapovat a vyvolávat v nich osobní pocity. Vzhledem k příkladné síle umění vyzývat lidi k reakci, jim naše škola věnuje zvláštní místo. Proto pravidelně povzbuzujeme naše žáky k tomu, aby prostřednictvím různých uměleckých děl a médií viděli, slyšeli a četli novými způsoby a aby si vyměňovali myšlenky a rozšiřovali perspektivy spolupráce..

Hudba, zpěv a muzicírování jsou pro nás obzvláště důležité, protože aktivní účast v nich vede k pocitu úspěchu (např. sólový zpěv nebo hra na hudební nástroj), posiluje se sebevědomí jedince, jazykové dovednosti a talenty. Při hudbě a zpěvu vibruje celé lidské tělo – to lidi dělá šťastnými. Zpěv nejen podporuje pocit sounáležitosti, ale podle zkušeností také snižuje napětí a agresivitu.