Vyučování probíhá v blocích

Naším cílem není primárně procvičovat otázky a jejich řešení. Naším prvořadým cílem je rozvoj osobnosti a kompetencí, jakož i rozvoj kritických schopností k sobě samému a k vyučované látce. V naší škole proto vyzýváme žáky, aby byli součástí výuky, navázali kontakt s daným předmětem, individuálně ho zkoumali a porozuměli mu v dialogu prostřednictvím zpětné vazby od žáka a učitele. Objevné učení je výchozím bodem každé nové učební jednotky, aby se zjistilo, kde a jak se žáci cítí být nuceni jednat, a odhalit povahu a podstatu věci. Domníváme se, že nezbytná dynamika vyprávění a dialogu se může lépe prosadit v blokových lekcích než ve 45minutovém cyklu tradičního rozvrhu.

Nabízíme celodenní a ucelený program

Stejně jako řeč slov a čísel chápeme hudbu, pohyb a umělecko-technické vyjádření jako rovnocenné jazyky porozumění, v nichž se otevírají dveře individuálnímu vyjádření, objevování a dialogu. Proto dbáme na to, aby „kreativní předměty“ byly součástí každodenní nabídky a spolu s jazyky, matematikou a přírodními vědami poskytovaly žákům pestrý a ucelený program.

Objevujeme pomocí výletů

Protože svět je větší než čtyři stěny třídy, pravidelně se věnujeme jednomu dni výzkumných výletů: ať už v přírodě, v muzeu nebo na výstavě, v divadle nebo na koncertě!  Setkání s „vnějším světem“ je stejně jako běžné vyučování výzvou k reflexi a jednání: „Jak na mě působí předmět, obraz, zvuk? Jaký k němu mám osobní přístup? Jaký rozsah, jakou perspektivu mi toto setkání otevírá?“

Pracujeme s cestovními deníky

Cestovní deník, který je ve Velké Británii a Spojených státech rozšířený jako Learning Journals, jenž je základní součástí portfolia, je třeba chápat jako učebnici srovnatelnou s workshopem, ve kterém žáci prostřednictvím písemného projevu zpracovávají své získané poznatky z terénu, které se vztahují k vyučované látce. Cestovní deník je místem, kde se zapisují a ilustrují myšlenky a procesy učení, přičemž prostředkem není „správný“ odborný jazyk, ale individuální jazyk žáka. Na rozdíl od cvičebnic se tedy u těchto textů žáků nekontroluje formální správnost.

Cílem je, aby žáci problém s jazyka ve kterém se ještě necítí doma přetvořili do svého vlastního způsobu mluvy, aby jej propojili s osobními příběhya se svým Já. Teprve poté se v rámci dialogu se spolužáky a učitelem propracovávají zvláštnosti a odborný jazyk dané látky. V naší škole si princip cestovního deníku představujeme jako barevné leporelo, ve kterém žáci zanechávají stopy svých osobních badatelských cest a příběhů o učení. Proto má každé z našich dětí svého osobního Leporelo!

V naší škole pracujeme s formativním hodnocením